great zimbabwe

försöker studera, men det där med koncentration är inte min grej ikväll. vill bara tänka på min nya ROSA mobiltelefon som jag ska få imorgon - den finaste telefonen, med samora machel som håller tal & skriker "a luta continua!" när den ringer.

annars så tänker jag en hel del på zimbabwe just nu. kriserna bara avlöser varandra, inflationen rusar iväg, zimdollarn är på riktigt inte ens värd pappret den trycks på, basvarorna är i princip försvunna från marknaderna & hyllorna i affärerna. landet står stilla eftersom befolkningen måste spendera större delen av dagen med att köa för att kanske lyckas köpa det lilla som finns. oppositionen förföljs & misshandlas, den som kritiserar regeringen riskerar att bli av med sitt medborgarskap. folket svälter samtidigt som mugabe
sprider lovsånger om sig själv på radio. & jag kan inte bestämma mig för om det är okej att göra som gordon brown, som i förra veckan hotade med att inte närvara vid mötet i portugal mellan EU och de afrikanska staterna som hålls i december, om robert mugabe dyker upp där. vilket leder till att de övriga staterna i SADC säger att i så fall tänker inte de åka dit heller. en för alla, alla för en liksom. västvärlden ställer sig helt oförstående, men kanske, kanske, har mabasa sasa på (förvisso regeringstrogna) the herald en poäng i sitt resonemang kring den historiska kontexten som måste ligga till grund för förståelsen av SADC-staternas reaktion. ett utspel som gordon browns riskerar att ytterligare polemisera förhållandet mellan väst & afrika söder om sahel, eftersom det är så enkelt (för de som vill) att spela på arvet efter kolonialismen & inbördeskrig understödda av pengar från andra delar av världen. men samtidigt - hur rättfärdigar man den typ av diktatur & självutplånande ekonomisk planering som just nu pågår i zimbabwe?

nä, ska sluta tänka på eländet i världen (vill bara skjuta mig i huvudet) & fortsätta tänka på den rosa telefonen istället. SMINK & PONNYHÄSTAR mina vänner, smink & ponnyhästar!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback