maud & hennes lilla människa

det är väl ärligt talat ingen som har tvivlat på att maud olofssons ständiga framhärdande att regeringens förslag om skattelättnader för "hushållsnära tjänster" skulle vara en jämställdhets- & hälsoreform, riktad mot stackars utarbetade kvinnor som inte har tid för hem & barn, är någat annat än rent hittepå. men när man läser det här så känns det ju som att vi inte ens behöver vara lite avvaktande med bedömningen längre.
för där står hon ju, anna wiking, i sin trevliga våning, iklädd lilla guldlänken, sin tjusiga dräkt & med håret uppsatt i en smakfull frisyr & bara bekräftar det vi alla sagt - reformen riktar sig mot henne & hennes likar, de som gärna vill slippa städa sin egen skit & istället ägna sig åt "familjen, vännerna - och jobbet". jag vet inte vad ni tycker, men i min värld representerar hon inte direkt en underbetald flerbarnsmamma som inte får det berömda livspusslet (ÅÅHHH HATET) att gå ihop. snarare en priviligerad människa som gärna använder en del av de pengar som blir över varje månad till att betala för att slippa göra sånt som hon tycker är "tråkigt". & som vanligt är mannen i familjen helt frånvarande i artikeln, hans ansvar för hemmet FINNS liksom inte, han behöver inte uttala sig om mödan att hinna med både övertidsarbete & långkok.
alltså, när jag läser den där artikeln vill jag bara kräkas på maud & hennes uttalanden om att reformen ska hjälpa kvinnor att slippa jobba deltid för att hinna med hemmet. för vem är det egentligen som jobbar deltid? jo, de som städar åt anna & co, & som gör det för 90 kr/timmen. jag skulle vilja se maud skura toaletter för den lönen & sedan gå hem för att göra samma sak i nån timme till utan att få en enda krona för det.
fast det bästa i aftonbladets artikeln är nästan biten där det talas om en ökad efterfrågan på hushållsnära tjänster från pensionärer som inte längre orkar städa lika nitiskt som förr - att dessa pensionärer oftast backar när de ser priset på "tjänsterna" nämns liksom bara i förbigående. jag är inte ett dugg förvånad, med de priser som anges & en beräkning på att man får sagda tjänster utförda en gång varannan vecka så blir det en månadskostnad på ca 2000 kr. visa mig den pensionär eller ensamstående förälder som har de pengarna liggande oanvända i slutet av månaden...


.

Kommentarer
Postat av: Girl Afraid

Det finaste är ju att hon får KÄNNA SIG DELAKTIG i sin städning tycker jag. Jag blir så rörd. Det är ju så viktigt, liksom, i LIVSPUSSLET att få känna så. Snart gör Tilde de Paula ett inslag om det här i en nyhetsmorgon nära dig, jag lovar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback