men det är i alla fall text & text är alltid bättre än verkligheten

ok, bokfemman v. 25 är här & jag tänkte att temat var rätt enkelt, men insåg sen att det är skitsvårt att komma ihåg vad man har läst & dessutom försöka betygsätta böckerna. flera av de bästa böckerna jag läst det senaste halvåret är dessutom böcker som jag läst för andra eller förtioelfte gången. men jag tänker att de får vara med på listan i alla fall.

veckans tema för bokfemman är att sammanfatta halvåret som gått.
nämn de 5 bästa böckerna du läst hittills i år.

1. the poisonwood bible - barbara kingsolver.
en missionärsfamilj flyttar från amerikanska södern till kongo i början av sextiotalet. en galet religiös far, en mor som gör allt för sina döttrar & fyra systrar som alla ser det postkoloniala afrika från sin egen synvinkel. jag älskar barbara kingsolvers språk, hur hon får karaktärerna att växa fram, hur hon beskriver dofter & den röda jorden. & även de hysteriskt roliga inslagen, som man kanske mest uppskattar om man har tillbringat lite tid i södra afrika (t ex när byns invånare röstar om jesus vara eller inte vara som deras frälsare). när jag läste om den för någon månad sen fick jag dessutom en gigantisk lust att flytta till THE CONGO eftersom det låter så mäktigt. länder med bestämd artikel måste vara lite bättre än alla andra.

2. nästa som rör mig - bodil malmsten. en tjej som heter johanna vandrar omkring i paris med en kniv i handen & hatar människor. behöver jag säga mer? det enda jag inte gillade var slutet, som kändes onödigt blödigt & tillrättalagt.

3. kvinnorummet - marilyn french. har kallats för en feministisk klassiker & visst, den är värd att läsa. tjock bok som behandlar "problemet utan namn", amerikanska hemmafruar på 50-talet & deras otroligt inskränkta & ofria tillvaro. får en att tappa andan när man inser att det inte var så länge sedan & pågår fortfararande, men är ändå rolig att läsa & hoppingivande på sina ställen. men samtidigt ganska nischad (stavning?) & mycket vit-medelklass-centrerad.

4. o esplendor de portugal/portugals glans & ära - antónio lobo antunes. jag började läsa den här boken på portugisiska någon gång förra året, men avslutade den på svenska i år. en berättelse om en värld som faller i bitar & hur svårt det kan vara att finna sig tillrätta när allt man känner till visar sig vara lögn. isilda är född & uppväxt i angola, van vid överklasslivet på sin familjs bomullsplantage & fast besluten att aldrig överge det som hon ser som sitt rättmätiga arv. hennes tre barn bor i portugal, ditskickade när kriget bryter ut, förvånade över att helt plötsligt befinna sig nästan på botten av samhällsstegen. deras historia är fylld av bitterhet över ett liv som inte blev som det var tänkt & den obekväma roll de hamnat i som flyktingar ifråntagna alla sina privilegier. lobo antunes påminner en del om josé saramago i sitt språk, långa meningar som fortsätter över flera sidor & dialog som är liksom integrerad i texten.

5. oryx & crake - margaret atwood. jag är inte så förtjust i framtidsskildringar i allmänhet (förutom william gibson) men den här är bra på riktigt. ganska spännande & intressant, även om jag hade svårt för karaktären oryx.

bubblare som inte är skönlitteratur: dirty blonde: the diaries of courtney love, den mörka kontinenten: kvinnan, medicinen & fin-de-siecle - karin johannisson & feminism utan gränser: avkoloniserad teori, praktiserad solidaritet - chandra talpade mohanty (inte färdigläst än).

Kommentarer
Postat av: *Malin*

Jag gillar ditt sitt sätt att skriva! Roligt och inspirerande. Kvinnorummet borde man ju läsa - kanske skulle lägga den på min läslista för sommaren?

Postat av: johanna

jag är en fantastisk människa, jag vet. men läs "the poisonwood bible" först, om du inte redan gjort det (finns på svenska, giftträdets bibel). den är nog min favorit på listan.

2007-06-21 @ 08:56:10
URL: http://aneurysm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback