hyckleri, hycklera

eftersom åsa bloggar om sjuk reklam så ska väl inte jag vara sämre.
jag HATAR jävla MILKO & deras sjuka jävla reklam. ni vet vilka filmer jag menar, den med paret som sitter vid frukostbordet & läser födelsedagsannonsen för kossan som ju HAR BLIVIT SÅ STOR, HELA FYRA ÅR NU! & hela sveriga bara ÅÅÅHHH KOSSAN SÖÖÖÖT! vad folk inte tänker på är att fyra till fem år är den normala livslängden för en mjölkko i dagens industri, sen producerar hon inte tillräckligt & skickas till slakt för att bli korv & hamburgare & allt vad det nu är. SKITGULLIGT.
sen har vi den med middagsbjudningen, där paret (samma? jag minns inte) sitter med en jävla BABYMONITOR & sjunger sånger för lilla kalven som ligger ensam i ladugården. NUTTE! söt kalv! *sverige dånar* men ärligt, varför är kalven ensam? för att hon/han har slitits från sin mor direkt efter födseln så att den fantastiska mjölken inte ska gå till spillo eftersom vi människor behöver den (de kanske tror att de är kalvar? som en klok fyraåring en gång sa). för kalven väntar ett liv av antingen tvångsinseminering, mjölkning, tvångsinseminering, mjölkning osv (honkalv) i ett par år tills hon är utsliten & dödsdömd, eller gödning, gödning & slakt efter ett par månader (hankalv). gulligt eller hur?
man undrar ju hur reklammakarna tänkte? man undrar ju hur milko tänkte? förmodligen inte alls.

Kommentarer
Postat av: lisa

annan favorit är ju venus vibrance. jag känner varje gång jag ser den att jag måste köpa en så jag kan raka & peela (på samma gång! så tidssparande för den moderna unga karriärkvinnan!) fram styrkan (eh?) och passionen (eh?) i mig!

Postat av: Frida

Vad jag kan förstå så mår kossan och kalven mycket bra. En ko blir ofta 20 år. slaktas sällan för "skoj skull" utan pga. ålder eller sjukdom... så vitt jag vet iaf.. tjo !

2007-07-17 @ 17:37:41
URL: http://phridan.blogg.se
Postat av: johanna

du har helt rätt i att en ko KAN bli uppåt 20 år gammal. men i den industriella mjölkproduktionen tar man oftast inte hänsyn till det, eftersom det inte är kostnadseffektivt. de slaktas alltså inte för "skojs skull" (vilket jag inte heller skrev) utan för att de inte mjölkar tillräckligt längre.
"Kor lever i snitt drygt 5 år, men variationen är stor. Vissa kor kan vara mjölkkor, i över 10 år. Varje år ersätts vissa kor i besättningen med yngre kvigor."
citatet är från arlas egen hemsida, du kan läsa hela texten på http://www.arla.se/Default____19233.aspx
men det är klart, det är jäkligt bekvämt att inte ifrågasätta mjölkpropagandan som strömmar ut från bregottfabriken...

2007-07-17 @ 19:51:36
URL: http://aneurysm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback