chic flick?

ok, kalla mig gärna humorbefriad & pretantiös, men jag får fan ont i magen av burger kings nya reklam:





var ska jag börja...? vet inte riktigt vad det är som är mest obehagligt - den uppenbara sexismen i reklamen (vi är MÄN!) eller kopplingen mellan BK's manlighet & mördandet & ätandet av andra levande individer (vi äter KÖTT!). det känns bara så jävla GAMMALT alltihop - hela upplägget med den stackars förtryckte mannen som inte får leva ut sitt inre vilddjur (eh) utan tvingas äta "chic food" (tjejmat eller kycklingmat undrar jag?) på nån fancy restaurang. men så kommer den stora mobben av andra stackars förtryckta män & befriar honom, tar honom med till den enda trygga borgen i det hav av kvinnlighet som dom stackars männen måste leva i nu för tiden - snabbmatsrestaurangen! GOOD FOR YOU! säger jag. & sen blir vi fullständigt tvångsmatade med bilder som kopplar ihop MANLIGHET & KÖTT, som talar om för oss att för att vara en riktig man så måste du äta kött (helst då på burger king). riktiga män äter inte tjejmat, de kör inte "familjebilar" & de äter inte på fina restauranger. nej riktiga män slafsar i sig fettiga burgare tillsammans med polarna, utan inblandning av några "kvinnor" eller "familjer". det är riktiga mäns NATURLIGA tillstånd & födointag. herregud... har vi liksom inte kommit längre än så här? & varför är det JAG som blir upprörd? egentligen borde ju alla män som ser den där reklamfilmen sätta sin mansmat i halsen & fråga sig varför det ideal som de förväntas sträva efter mest liknar nån slags grottman utan någon som helst kontroll över sina lustar och kroppsfunktioner? som en enda matmaskin utan hjärna, vars enda tanke är MÅSTE HA KÖTT! det verkar ju inte riktigt klokt.


edit: jag googlade lite på BK's reklam, ni kan läsa längre (& kanske bättre) redogörelser för ungefär vad det var jag ville säga
här, här & här.


nu ska jag göra en ny playlist till iPoden & sen promenera kungsholmen runt eftersom två dagars liggande på soffan har gjort mig stel i lederna & tom i huvudet. sen väntar nytt avsnitt av gilmore girls + nytt avsnitt av heroes, hemgjord pizza (jag kan äta fast föda igen!) & studier istället för teve under kvällen.

Kommentarer
Postat av: lisa

har du sett det här, apropå HÄRLIGA MÄN man helst vill kötta ner med en yxa?

http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Kultur.asp?ArticleID=1404770&CategoryID=2767&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2&ParentID=


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback